Wednesday, November 27, 2013

MENJELAJAHI TEMPAT MENARIK DI DUNIA!!!

Skardu Valley- Pakistan



Skardu Valley adalah sebahagian daripada Baltistan. Baltistan tersebar ke seluruh kawasan seluas 26,000 kilometer persegi - hanya kanan di bawah kubu bergerigi dan glaciated Karakoram . Sebaik sahaja sebahagian daripada Laddakh, iad ikenali sebagai Tibet-i-Khurd - Little Tibet. Penerokaan arkeologi telah membuktikan bahawa ia merangkumi oleh Route Perdagangan Sutera.

Shangrila Pakistan


Shangrila Resort Skardu, juga dikenali sebagai "Syurga dunia", terletak dikawasan beberapa puncak tertinggi di dunia. Ia mengelilingi berbentuk hati "KachuraLake" dan dikelilingi oleh kebun buah-buahan dan dipenuhi taman-taman bunga.


Tasik Saiful Muluk- Pakistan

Tasik Saiful Muluk adalah sebuah tasik yang terletak di hujung utara Lembah Kaghan berhampiran Naran. Kisah dongeng yang dipanggil Saiful Muluk, yang ditulis oleh penyair sufi yang terkenal Mian Muhammad Bakhash, dikaitkan dengan tasik. Ia adalah kisah putera Parsi
yang jatuh cinta dengan seorang puteri fairy di tasik.Kesan keindahan tasik setakat apa-apa yang orang percaya bahawa pari-pari turun ke tasik dalam bulan penuh.


The Grand Canyon- United State



Gaung curam di Sungai Colorado, Arizona di Amerika Syarikat, Grand Canyon mempunyai beberapa pemandangan yang benar-benar menyeronokkan. Ia
adalah 277 kilometer panjang, 4 hingga 18 batu lebar, dan kira-kira satu batu kedalaman. Saintis percaya bahawa ngarai telah dicipta oleh Sungai Coloradosepanjang tempoh enam juta tahun.







Orang asli Amerika membina penempatan di gua dalam gaung sebelum penghijrahan orang Eropah. Ia juga dianggap sebagai tapak suci oleh orang-orang Pueblo. Lawatan pertama yang tercatat Grand Canyon oleh orang Eropah pada tahun 1869. Walaupun ia tiada ngarai yang mendalam di dunia, ia telah pun dikenali kerana saiz yang amat besar dan landskap yang indah rumit. Grand Canyon National Park dikatakan menjadi salah satu taman negara yang pertama di Amerika Syarikat dan ia menarik lebih daripada lima juta pengunjung setahun. Keadaan cuaca di Grand Canyon berbeza antara musim serta berubah pada ketinggian yang berbeza.Walaupun salji musim sejuk yang dialami oleh hutan yang lebih tinggi , gaung dalam suhu panas kerana ketinggian rendah.

The Great barrier Reef-Australia

Salah satu keajaiban semula jadi dunia, Great Barrier Reef di luar pantai timurAustralia terumbu karang terbesar di dunia. Ia mempunyai perbezaan yang diletakkan di dalam Warisan Dunia serta senarai Warisan Kebangsaan.






Dengan lebih daripada 600 pulau-pulau dan cays karang, terumbu karang yang meliputi lebih daripada 300,000 km persegi. Karang membentuk terumbu dan cays serta bertanggungjawab untuk pelbagai besar
kehidupan laut di terumbu - penyu hijau,pelbagai beberapa paus dan ikan lumba-lumba, dugong, kira-kira 4000jenis-mollusk, 1500 spesis ikan yang berbeza, serta sebagai indah burung hidup berwarna yang meliputi sekurang-kurangnya 200 spesies. Taman Laut Terumbu Great tarikan pelancong yang besar dengan berjuta-juta pelancong yang melawat kawasan ini setiap tahun. Aktiviti sukan termasuk terumbu belayar, selam skuba dansnorkeling, antara lain.

Cape Town-Afrika Selatan

Tepat dipanggil "Syurga dunia," ini merupakan bandar yang indah di hujung benua Afrika,dengan jalan-jalan kecil yang dikelilingi oleh gunung-gunung yang sangat besar
,membuatkan seseorang berasa kecil, menunjukkan bagaimana menakjubkan dan mendominasi sifat sebenarnya.









Cape Town dengan gaya bangunan Belanda yang menggambarkan warisan seni bina tempatan.Kecantikan penuh dalam awan hitam yang seolah-olah untuk memberi penghormatan kepada Table Mountain pada setiap masa. Cape Point, Signal Hill, Drive ChapmanPeak, Victoria & Alfred Waterfront, Robben Island, Rhodes Memorial, dan pantai adalah beberapa tarikan pelancong yang terkenal. Terletak di pantai Jadual Bay,Cape Town adalah terkenal bagi kerajaan bunga semula jadi serta pelabuhan itu.Bandar ini merupakan salah satu tarikan pelancongan yang paling popular Afrika Selatan dengan perjalanan hari merasa wain, menonton paus, dan menonton lumba-lumba.

Taj Mahal - India

Taj Mahal di India adalah salah satu keajaiban dunia dan merupakan salah satu makam yang paling cantik yang dibina oleh Maharaja Mughal Shah Jahan, di dalam memori permaisuri kesayangannya, Mumtaz Mahal. Terletak di Agra, marmar putih telah digunakan dalam pembinaan simbol ini cinta, dan Taj Mahal dianggap kemuncak seni bina Mughal.



Seperti cerita itu, maharaja berduka cita apabila dia kehilangan isteri kesayangan ketiga, Mumtaz Mahal. Ia mengambil masa beribu-ribu pembuatan dan tukang-tukang, dan kira-kira dua puluh tahun untuk membina. Tukang batu, pemotong batu,pengukir, inlayers, ahli kaligrafi, pelukis, dan lain-lain telah dibawa dari seluruh seluruh empayar serta dari Iran dan Asia Tengah. Batu permata yang digunakan untuk hiasan tatah. Ia kemudiannya menjadi makam Shah Jahan juga. Ini adalah tarikan pelancong yang besar dengan satu hingga dua juta pelancong yang melawat setiap tahun.

Canadian Rockies- Kanada









Tapak Warisan Dunia UNESCO tunggal yang terdiri daripada landskap gunung yang indah,tasik, ngarai, air terjun, glasier, puncak, gua batu kapur,dan fosil. Mount Robson adalah puncak tertinggi Rockies Kanada dan memanjat ia dianggap satu cabaran.Gunung yang indah ini adalah syurga bagi pejalan kaki.

Machu Picchu- Peru

Machu Picchu di Peru, yang bermakna 'Puncak Lama, "adalah salah satu laman kuno yang paling membingungkan di dunia. Menurut legenda, Machu Picchu telah lama dahulu dianggap sebagai tempat suci. Kredit untuk mewujudkan bandar yang luar biasa pergi kepada orang-orang Inca yang telah mendirikan banyak struktur batu dan bertukar tempat ke
dalam karya seni.






Dua ribu kaki di atas sungai Urubamba, runtuhan ini terdiri daripada tempat mandi, kuil-kuil,istana, dan kira-kira 150 rumah, sangat terjaga. Struktur granit kelabu ini, ada yang berat lebih daripada 50 tan, begitu sempurna dipahat bahawa mereka adalah tidak kurang daripada kerja-kerja genius seni bina. Mereka ditemui semula oleh ahli arkeologi Yale pada tahun 1911. Keindahan dunia khayalan, mutu kerja, dan sejarah tempat menarik berjuta-juta pelancong setiap tahun.

Piramid- Mesir

Piramid Mesir tugu-tugu besar-besaran dengan pangkalan persegi dan empat sisi segi tiga yang semakin meningkat sehingga ke titik. Terdapat masih banyak rasa ingin tahu (dan pelbagai teori) tentang bagaimana piramid itu sebenarnya dibina.










Petra- Jordan

Diterangkan oleh UNESCO sebagai "salah satu daripada sifat-sifat yang paling berharga budaya warisan kebudayaan manusia", Petra merupakan tapak arkeologidi lereng Gunung Hor. Ia adalah salah satu keajaiban baru dunia dan terkenal seni bina batu-cut.








Tembok Besar China-China

Salah satu daripada tujuh keajaiban dunia, Tembok Besar China merupakan struktur buatan manusia yang dibina lebih dua ribu tahun yang lalu dan mengambil masa kira-kira 100 tahun untuk disiapkan. Keluasan projek ini membawa kepada cahaya keupayaan yang besar manusia.










Air Terjun Iguazu-Argentina-Brazil

Diumumkan sebagai air terjun yang paling indah di dunia, Air Terjun Iguazu satu keajaiban alam yang sebenar.Ia yang terletak di sempadan Argentina, Brazil,dan Paraguay. Walaupun disebelah Argentina membolehkan pengunjung berjalan tepat di sekitar air atau menerokai Taman Negara, disebelah Brazil dikenali untuk menikmati pemandangan indah dan kemegahan.








No comments :

Post a Comment